software center, download, programy, pliki, teledyski, mp3
Menu główne


line strona główna
line darmowy download
line baza artykułów i porad
line kontakt z nami
Programy
line Systemy
line Artykuły PDF

Security

line Skanery
line Sniffery
line Security

Windows

line Użytkowe
line Przeglądarki graficzne
line Kodeki
line Narzędzia plikowe
line Narzędzia dyskowe
line Narzędzia systemowe
line Sterowniki
line Szyfrowanie danych
line Zarządzanie hasłami
line Zarządzanie rejestrem
line Łaty i Patche
line Zarządzanie pamięcią
line Synchronizacja czasu
line Nagrywanie płyt
line Free Antivirus (Darmowe Antyvirusy)
line Sterowniki
line Obróbka dźwięku
line Edycja wideo

Internetowe

line Bezpieczeństwo
line Programy p2p
line Komunikatory
line Dodatki do przeglądarek
line Klienty poczty elektronicznej
line Narzędzia Antyspamowe
line Przeglądarki grup dyskusyjnych
line Przeglądarki Offline
line Serwery poczty elektronicznej
line Telefonia komórkowa
line Wyszukiwarki internetowe
line Zdalny dostęp
line Cybernianie
line Klienty FTP
line Narzędzia internetowe
line Prywatnośc
line Przeglądarki internetowe
line Serwery FTP
line Serwery WWW
line Wspomagacze ściągania
line Zarządzanie siecią lokalną

Tuning Systemu

line Diagnostyka i testowanie
line Inne
line Rozszerzenia pulpitu
line Tapety na pulpit
line Tuning Systemu
line Ikony
line Powłoki
line Tuning sprzętu
line Wygaszacze ekranu

Programowanie

line Kompilatory
line Biblioteki i komponenty
line Bazy danych
line Edytory programistyczne
line Środowiska programistyczne
line Debugery
line Tworzenie wersji instalacyjnych

Webmastering

line Użytkowe
line Kursy

Linux

line Użytkowe
line Internetowe
line Multimedialne

Programy biurowe

line Programy dla firm
line Pakiety biurowe
line Administracja
line Edytory tekstu
line Grafika prezentacyjna
line Kadry i płace
line Wspomaganie projektowania
line Zarządzanie projektami
line Bazy danych
line Finanse i księgowośc
line Handel
line Programy ewidencyjne
line Zarządzanie informacją osobistą (PIM)
Nasze serwisy

Programy download
Bramka SMS
Download
Gry
Gry Online
Linux
Muzyka
Newsy
Programowanie
Program TV
Śmieszne Filmy
Teledyski
Kobiety


Artykuły > Programowanie > Wstep do programowania w c++
Wstęp do programowania w C++

Spis treści:

1)      Wstęp
2)      Kompilator
a)      Skąd wziąć kompilator?
b)      Do czego służy kompilator?
3)      Pierwszy program (wyjaśnienie kodu i opis funkcji)
4)      Tabela przedstawiająca typy danych
5)      Trochę matematyki.
6)      Zakończenie


1) Wstęp

Witam

Na wstępie chciałbym stwierdzić, że tekst ten jest przeznaczony dla osób zaczynających przygodę z programowaniem (sam jestem początkujący, ale mam już pewne podstawy). Jest to w dodatku mój pierwszy artykuł więc wszelkie niedociągnięcia proszę zgłaszać a postaram się je usuwać J. Mam nadzieję, że wyjdzie to jakoś i czegoś się z tego nauczycie. Zaczynamy więc.

2) Kompilator

     a) Skąd wziąć kompilator?

           Darmowe kompilatory można ściągnąć z Internetu. Także w wielu czasopismach takich jak: "Komputer Świat Ekspert", "ENTER", "CHIP" itp. często na dołączonych płytach CD zamieszczają kompilatory w pełni "sprawne" dla środowiska Windows np. Borland C++ Builder, Dev-C++ i wiele innych (jest ich naprawdę sporo). Dla Linux'a polecałbym (często już istniejący w systemie) kompilator gcc, jest on oczywiście darmowy (jak większość programów na tą platformę:)).

     b) Do czego służy kompilator?

           Kompilator służy do procesu tłumaczenia ze zrozumiałego dla nas kodu (np. kod c++) do kody zrozumiałego przez procesor (ciąg zer i jedynek).

3) Pierwszy program (wyjaśnienie kodu i opis funkcji)

     Napiszemy teraz prosty program, od którego "powinno" się zacząć przygodę z programowaniem (jest to swego rodzaju tradycją), a następnie na jego przykładzie wyjaśnię działanie oraz opiszę użyte w nim polecenia. Napisze najpierw trochę o komentarzach jak je stosować i co to właściwie jest, otóż komentarz jest pomijany przez kompilator i bardzo ułatwia pisanie programu, gdy np. zostawimy projekt na jakiś czas lub na jego podstawie będziemy chcieli komuś wyjaśnić na czym polegają instrukcje lub funkcje. Są dwa rodzaje komentarzy znaki // oznaczają komentarz jednoliniowy (wszystko co znajdzie się po tych znakach uznawane jest za komentarz), oraz /* otwiera komentarz */ zamyka komentarz, wszystko co znajdzie się między tymi znakami zostanie zinterpretowane jako komentarz (niezależnie od tego czy komentarz będzie mieścił się w jednej czy wielu liniach) i pominięte przez kompilator.

/* Informujemy kompilator, iż musi on dołączyć plik nagłówkowy iostream.h (input/output stream - wejście/wyjście strumienia), ponieważ do wykonania programu została użyta funkcja wysyłająca strumień na ekran*/

/* Możesz zapytać po co mam dołączyć plik nagłówkowy?? hm może spróbuj na początek zrobić komentarz z definicji nagłówka i spróbuj skompilować program, zauważysz wtedy że kompilator zgłosi błąd gdyż nie będzie on znał ( w tym przypadku) polecenia cout. Dochodzimy do wniosku, że w plikach nagłówkowych są opisane polecenia jakie ma wykonywać dana instrukcja. Zajrzyj do jakiegoś pliku nagłówkowego żeby zobaczyć co się tam kryje*/

#include <iostream.h>

/* Definiujemy funkcję. Program może zawierać wiele funkcji jednak jedna musi nazywać się main. Int oznacza, że wartością zwracaną przez funkcję będzie liczba całkowita (integer). Nie trzeba uwzględniać jaka wartość będzie zwracana przez funkcję, w takiej sytuacji będzie ona automatycznie rozpoznana.*/

int main()

{      // Prawy nawias klamrowy otwierający ciało funkcji

     cout << "Hello World ";      // Strumień wysyłający na ekran napis Hello World
/* Polecenie cout służy do wysyłania na ekran danych.
Składnia polecenia cout:
     cout      strumień
     <<      tzw. Operator wstawiania do strumienia
     "  "      w cudzysłowie wpisujemy tekst, liczby, zmienne lub specjalne ciągi znaków ( w tym przypadku tekst oraz ciąg przeniesienia kursora do nowej linii ) */

     return 0;                  // Instrukcja kończy działanie programu

}      // Lewy nawias klamrowy kończący ciało funkcji.

4) Tabela przedstawiająca typy danych:

Nazwa typu      Typ      Zakres      Wielkość (w bajtach)      Uwagi
char            całkowity      -128..127      1      
unsigned char      całkowity      0..255      1      
int      całkowity      -2^31..2^31-1      4      Na kompilatorach 16 bitowych ma 2 bajty
unsigned int      całkowity      0..2^32      4      Na kompilatorach 16 bitowych ma 2 bajty
short int      całkowity      -32768..32767      2      
unsigned short int      całkowity      0..65535      2      
long int      całkowity        -2^31..2^31-1      4      
unsigned long int      całkowity      0..2^32      4      
float      rzeczywisty      6 znaków precyzji      4      
double      rzeczywisty      10 znaków precyzji      8      


5) Trochę matematyki.

Na podstawie prostego kalkulatora napisanego przeze mnie opisze pare instrukcji przydatnych przy programowaniu w języku c++. W tym punkcie pokażę też wyrażenia arytmetyczne takie jak dodawanie (znak +), odejmowanie (znak -), mnożenie (znak *), dzielenie (znak /). Informuję również, iż trzeba uważać i pamiętać o tym, że znak przypisania i znak równości to nie to samo, dlatego przypominam, iż znak równości to == a znak = oznacza przypisanie pewnej wartości zmiennej. Oprócz opisanych tutaj wyrażeń istnieją także takie jak znak większości > oraz mniejszości <, znak równości (znak ==), znak nierówności (znak !=). W programie można zauważyć pewien ciąg znaków opiszę tu kilka zastosowań:

     Przejście kursora o jeden poziom niżej
           Tabulacja
     Cofnięcie kursora do początku linii
      Cofnięcie o jeden znak
a      Krótki sygnał dźwiękowy
"      Znak cudzysłowia

// Deklaracja plików nagłówkowych
#include <iostream.h>
#include <string.h>

    void dodawanie(float a, float b);          /* Deklaracja funkcji dodawania i dwóch zmiennych a oraz b typu float*/
    void odejmowanie(float a, float b);        /* Deklaracja funkcji odejmowania i dwóch zmiennych a oraz b typu float*/
    void mnozenie(float a, float b);           /* Deklaracja funkcji mnożenia i dwóch zmiennych a oraz b typu float*/
    void dzielenie(float a, float b);          /* Deklaracja funkcji dzielenia i dwóch zmiennych a oraz b typu float*/


main()
{
float liczba1,liczba2;     // Deklaracja dwóch zmiennych liczba1 oraz liczba2 typu float
char dzialanie;           // Deklaracja zmiennej działanie typu char

//kalkulator napisany przez r4m80




  // Wypisanie na ekranie tekstu
  cout<<" Bardzo prosty kalkulator napisany przez r4m80";
  // Wypisanie na ekranie tekstu
  cout<<" Wprowadz pierwsza liczbe ";
  // Instrukcja pobiera od użytkownika i zapisuje do zmiennej liczba1
  cin>>liczba1;
  // Wypisanie na ekranie tekstu
  cout<<" Wpisz znak dzielenia(/), mnozenia(*), dodawania(+) lub odejmowania(-) ";
  // Instrukcja pobiera od użytkownika i zapisuje do zmiennej dzialanie
  cin>>dzialanie;
  // Wypisanie na ekranie tekstu
  cout<<" Wprowadz druga liczbe ";
  // Instrukcja pobiera od użytkownika i zapisuje do zmiennej liczba1
  cin>>liczba2;

//-----------------------------------------------------------
   /* Instrukcja warunkowa switch jej składnia to:
       switch(wyrażenie sterujące)
       {
       case 'etykieta':
       instrukcja;
       break;
             
       default:
       instrukcja;
       break;
       }
   */
  switch(dzialanie)
    {
        case '+':
             { dodawanie(liczba1, liczba2);
              break;
             }

        case '-':
             {odejmowanie(liczba1, liczba2);
              break;
             }
        case '*':
             { mnozenie(liczba1, liczba2);
              break;
             }
        case '/':
             { dzielenie(liczba1, liczba2);
              break;
             }
        default:
             {
              cout << "Wpisz poprawny znak ";
             break;
             }
    }
}

//-----------------------------------------------------------

// Działanie dodawania
void dodawanie(float a, float b)
    {
     float wydo;
     wydo=a+b;
     cout << "Suma liczb "<<a<<" i "<<b<< " wynosi " <<wydo<< " ";
    }
// Działanie odejmowania
void odejmowanie(float a, float b)
    {
     float wyod;
     wyod=a-b;
     cout << "Różnica liczb " <<a<< " i " <<b<< " wynosi " <<wyod<< " ";
    }
// Działanie mnożenia
void mnozenie(float a, float b)
    {
     float wymn;
     wymn=a*b;
     cout << "Iloczyn liczb " <<a<< " i " <<b<< " wynosi " <<wymn<< " ";
    }
// Działanie dzielenia
void dzielenie(float a, float b)
    {
     float wydz;
     wydz=a/b;
     cout << "Iloraz liczb " <<a<< " i " <<b<< " wynosi " <<wydz<< " ";
    }


6) Zakończenie

Tekst ten został napisany przez: r4m80 na potrzeby PSVteaM. Jeśli macie pytania lub propozycje piszcie r4m80@wp.pl lub gg:4781425 oczywiście nie zawalajcie mnie za bardzo pytaniami ponieważ (przypominam) do zadawania pytań jest forum (to jego główne przesłanie). Ponieważ nie jestem zaawansowanym programistą nie jestem w stanie odpowiedzieć na wiele pytań więc znów jednak polecam forum.

Greatz: AndyPSV, DarkSpirit za wspieranie przy pisaniu oraz dla całego PSVteaM oraz innych znajomych mi osób :)


Pozdrawiam.

PS. orginał znajduje się na http://r4m80.webpark.pl/cpp.doc
komentarz[1] |

programy download hacking program tv bramka sms teledyski kody do gier
trailery filmiki gry online antywirusy artykuły tutoriale systemy
© 2006-2009 haksior.com. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Design by jPortal.info
0.027 |